Melatonin

MelatoninMelatonin většina lidí zná především jako hormon na spaní, no jeho účinky na organizmus a na sexuální život jsou mnohem širší a intenzivnější. Podobně jako u jiných hormonů, i v případě melatoninu je však důležitá jeho zdravá hladina, protože nedostatek nebo přebytek hormonu mají negativní vliv na pohlavní soustavu.

Hormon má smysl pro celý organizmus a ovlivňuje nejen na spánek, ale vlastně celý biorytmus a celý režim člověka. Melatonin je něco jako prostředek na správné fungování vnitřních hodin a takhle ovlivňuje celkovou vitalitu organizmu, včetně té sexuální.

➡️ TIP: pokud hledáte rychlé řešení, doporučuji pilulky na erekci, které u mě osobně účinkují nejlépe: STOPOREX KLASIK, STOPOREX PROLONG, PROERECTA

V poslední době se propaguje melatonin taky jako výživový doplněk. Tady si však dávejte pozor na správné užívání, nakolik moc zvýšená hladina melatoninu negativně ovlivňuje tvorbu pohlavních hormonů.

Co je melatonin a jaký má význam

Co je melatonin a jaký má významHormon melatonin úzce souvisí s denním a nočním biorytmem člověka. Jeho produkce a hladina závisí od světla a elektromagnetického záření, nakolik světlo jeho tvorbu brzdí, zatímco tma naopak stimuluje. Kromě spánku však hormon ovlivňuje i další procesy.

Samotný hormon melatonin je tvořen především v epifýze, co je speciální těleso nacházející se v mozku, v menší míře taky v sítnici a gastrointestinálním traktu

Hormon se tvoří přes noc zhruba 8 až 10 krát více, než přes den

Melatonin působí na speciální melatoninové receptory, přičemž hraje důležitou roly taky v sexuální a reprodukční oblasti, nakolik ovlivňuje plodnost a libido

Během světla dochází k inhibici hormonu, čili k radikálnímu snížení jeho produkce. Taky proto má člověk v létě melatoninu nejméně, v zimě naopak nejvíc. Zároveň platí, že se zvyšujícím se věkem klesá přirozená produkce melatoninu, co se projevuje tím, že starší lidé trpí chronickou nespavostí.

Pro lepší usínání a klidný spánek

➡️ Doporučuji Dreamly
– přírodní doplněk stravy
– přispívá k boji proti stresu
– podporuje dobrý spánek a relaxaci
– uvolnění a zklidnění mysli

Cena: ✅ 399 Kč

Účinky melatoninu v organizmu jsou velmi rozmanité:

regulace denního rytmu společně s regulací vniterného času co se týká dne i období v roce, co má větší význam spíše u zvířat, než u člověka
zlepšení spánku během noci a zároveň zlepšení vitality během dne, současně s tím působení na duševní zdraví a aktuální mentální stav
zlepšení imunity a ochrany buněk před oxidačním stresem, podpora nervového systému, podpora cév a zvýšení ochrany před rakovinovými faktory

Málo lidí ale ví, že tento hormon má velkou provázanost s mužským a ženským reprodukčním systémem. Zvýšená hladina hormonu brzdí produkci pohlavních hormonů, co se u mužů projeví poklesem testosteronu a tak i libida. U žen může nastat problém s tvorbou vajíček a především jejich zdravým dozráváním.

Kromě toho existují další zajímavé údaje, které byste měli vědět:

nejvíc hormonu se vylučuje mezi 3. a 4. hodinou ráno
lidi pracující v nočních změnách mají nedostatek melatoninu a to je považováno za jeden z faktorů zodpovědných za vyšší výskyt rakoviny
lidi, kteří jsou od narození slepí, mohou mít problém se spánkem právě kvůli ztrátě rozpoznávání denního světla a noci
některé výzkumy ukázaly, že hormon může mít také analgetické účinky, čili působí proti vnímání bolesti
hormon je ve formě výživových doplňků velice populární především při poruchách spánku spojených se změnami časového pásma

NA SPÁNEK NEJEN MELATONIN

Ačkoli se melatoninu přisuzuje nejvyšší vliv na spánek, netřeba zapomínat ani na jiné faktory. Pokud chcete mít kvalitnější spánek, dbejte například na správný světelný režim, pokoj a minimálními rušivými vlivy z okolí nebo na režimová opatření přímo před spánkem.

Nedostatek melatoninu, nadbytek melatoninu a příznaky nebo přidružené poruchy

Nedostatek melatoninu, nadbytek melatoninu a příznaky nebo přidružené poruchy Jak vidíte, melatonin má vícero zajímavých účinků a proto je jeho správná hladina v těle mimořádně důležitá. V souvislosti s tímto hormonem mohou nastat dvě problematické situace a to jeho nízké nebo naopak příliš vysoké hodnoty. Každý odklon od hormonální rovnováhy přitom přináší specifické problémy a poruchy.

Zvýšená hladina melatoninu způsobuje následující problémy a symptomy:

Omezení tvorby pohlavních hormonů: Z pohledu reprodukčního systému je největším negativem omezení stimulace gonadotropních hormonů, které stimulují tvorbu pohlavních hormonů testosteron a estrogen.

Únava a ospalost: Vysoké hodnoty melatoninu mohou během dne zapříčinit pocity nadměrné únavy a především ospalosti. Organizmus totiž přestává přirozeně reagovat na denní světlo a vy můžete být ospalý bez ohledu na to, kolik je hodin.

Podrážděnost: Možná si řeknete, že tento symptom je v rozporu s výše zmíněnou kategorií jiných problémů, ale není tomu tak. Nadměrná hladina melatoninu způsobuje u lidí především vyšší a nevysvětlitelnou podrážděnost.

Další problémy: Příliš vysoká hladina melatoninu má na svědomí častěji se opakující bolesti hlavy a s tím spojenou nevolnost. Vyskytovat se mohou dokonce taky poruchy krátkodobé paměti a problémy s koncentrací.

Běžnější situací je ale nedostatek melatoninu, kdy vznikají tyto problémy a situace:

Nekvalitní spánek: Nejvíc typickým příznakem a problémem nedostatku melatoninu je nekvalitní spánek. Pokud je hladina hormonu nízká, spánek je přerušován a člověk může mít problémy s rychlým usnutím nebo taky s příliš časným ranním probouzením se.

Pro lepší usínání a klidný spánek

➡️ Doporučuji Dreamly
– přírodní doplněk stravy
– přispívá k boji proti stresu
– podporuje dobrý spánek a relaxaci
– uvolnění a zklidnění mysli

Cena: ✅ 399 Kč

Snížená vitalita a imunita: Přirozeným důsledkem nekvalitního spánku je nedostatečný oddych organizmu přes noc a to se projeví sníženou vitalitou během dne. Problém nastává taky v sexuální vitalitě, která rovněž klesá. Jelikož melatonin pozitivně ovlivňuje imunitu, sníží se taky obranyschopnost organizmu.

Obezita: Víceré výzkumy prokazují, že nedostatek melatoninu souvisí taky s vyšším výskytem obezity, hlavně s nadměrným nabíráním tuků. Týká se to zejména starších lidí, u kterých melatonin klesá s vyšším věkem. Souvisejícím problémem může být i cholesterol.

Problémy s plodností: Jedním z možných efektů u žen může být problém s plodností. Melatonin může totiž ovlivňovat kvalitu vajíček, nakolik je pomáhá chránit před oxidačním stresem a teda zvyšuje jejich šanci na přežití.

Ženské problémy: Polednou kategorií problémů jsou problémy s hormonální hladinou, nakolik se naruší přirozená hormonální rovnováha. Výsledkem tohoto narušení mohou být ženské problémy, především s nepravidelným menstruačním cyklem.

Zvýšení melatoninu

Zvýšení melatoninuNízká hladina melatoninu sebou přináší hodně komplikací, ačkoli jak vidíte, ani zvýšené hodnoty hormonu nejsou vůbec pro organizmus prospěšné. Jelikož však většina lidí má problém především s nedostatkem tohoto hormonu, rozhodl jsem se přiblížit možnosti, jak zvýšit melatonin v těle.

Ať se líbí, tady jsou ty, které jsou nejčastější:

Správný spánkový režim

Základem udržení zdravé hladiny melatoninu je správný spánkový režim. To zahrnuje mít během dne dostatek slunečního světla, které tlumí produkci hormonu a naopak, směrem k noci se světlu vyhýbat, aby mohla nastat jeho stimulace. Optimální je, když spíte v absolutní tmě bez rušivých elementů a především, pokud spíte přirozeně přes noc.

Pro tvorbu melatoninu je ideální, když spánek trvá v rozmezí od 21:00 do 06:00. Těsně před spánkem se je potřeba vyvarovat taky dívání se do telefonu, počítače nebo na televizi. Zároveň je potřeba sledovat, kdy se hlásí o slovo ospalost, protože to je ideální doba na ulehnutí do postele. Tehdy se totiž začíná tvorba melatoninu a během spánku může pozvolna stoupat.

Melatonin v potravinách

Hormon melatonin můžete přijímat taky v potravinách a jídle. Zajisté jste již slyšeli o potravinách, které byste měli konzumovat na lepší a kvalitnější spánek, například o mléku s medem. Takových je ale mnohem víc, například jsou to i ovesné vločky, banány, mandle, třešně, rýži, fazole, sýr nebo listovou zeleninu.

Všechny tyto potraviny totiž obsahují melatonin, a ačkoli jenom jejich konzumace vám lepší spánek nezaručí, je to velice dobrá podpora. Doporučuji zařadit do jídelníčku také pomeranče, ananas, kuřecí maso a olivový olej. Obecně platí, že dostatek ovoce, zeleniny a obilných výrobků hladinu melatoninu pozitivně stimuluje.

Pohyb a sport

Produkce melatoninu, ale taky endorfinů, můžete povzbudit například pravidelným pohybem a sportem. Pokud budete jednou za den věnovat hodinu nějaké pohybové aktivitě a navíc venku na slunečním světle, maximalizuje to stimulaci melatoninu přes noc a za tmy. Kromě toho pomůžete svému kardiovaskulárnímu systému a zdraví obecně.

Na druhou stranu, je potřeba velmi dobře posoudit časově, kdy se budete věnovat náročnější fyzické aktivitě. Určitě by to nemělo být méně než 3 až 4 hodiny před spánkem, protože nadměrné proudění krve rychlému a pokojnému usnutí neprospívá. Optimální je cvičit dopoledne, odpoledne a večer se snažte organizmus spíše uklidňovat.

Omezení rušivých vlivů a faktorů

Lepšímu usnutí a lepší stimulaci melatoninu prospívá nejen to, co děláte, ale taky to, čemu se vyhýbáte. Před spaním se je potřeba vyhýbat rušivým vlivům, čili například zmiňovanému cvičení nebo dívání se na televizi. Nezapomínejte ani na ztišení okolního ruchu, takže vyvětrejte pokoj, kde budete spát a pak okna zavřete, aby vás nerušil hluk z venku.

Negativně spánek a taky zdravou tvorbu melatoninu ovlivňují rovněž káva a alkohol. První jmenovaný nápoj obsahuje kofein, který patří mezi účinné stimulanty nervového systému a způsobuje jeho podráždění. Alkohol zas neprospívá kvalitě spánku, a ačkoli možná po sklence vína nebo piva usnete, ráno se vzbudíte unavený, protože organizmus si neodpočinul.

Výživové doplňky

Jednou z možností, jak zvýšit hladinu melatoninu v těle, je taky jeho příjem z externích zdrojů, konkrétně z výživových doplňků. Mám na mysli tablety, které jsou volně dostupné bez předpisu a obsahují čistý melatonin nebo kombinaci melatoninu s jinými rostlinami, které mají uklidňující účinky na organizmus.

Pro lepší usínání a klidný spánek

➡️ Doporučuji Dreamly
– přírodní doplněk stravy
– přispívá k boji proti stresu
– podporuje dobrý spánek a relaxaci
– uvolnění a zklidnění mysli

Cena: ✅ 399 Kč

V lékárně a taky na internetu se prodávají tablety, například s obsahem 1, 5 nebo taky 10 mg účinné látky, případně taky v kombinaci s rostlinou Mučenka. Koupit se dají taky různé kapky. Nejdůležitější však je, abyste při snaze udržovat si hladinu melatoninu prostřednictvím různých přípravků, dodržovali dávkování, jinak se mohou vyskytnout nežádoucí účinky.

NEBOJTE SE VÍCERÝCH ALTERNATIV

Podpora správného biorytmu organizmu je záležitostí nejen jednoho hormonu, ale komplexní životosprávy. Doporučuji proto nespoléhat se jenom na jednu z uvedených možností na podporu zvýšení melatoninu, ale vyzkoušet klidně několik alternativ najednou.

Nejčastější otázky o melatoninu

Nejčastější otázky o melatoninuNakolik jsou u nás pořád víc populární různé prostředky na zvýšení melatoninu, nenašli byste asi ani jedno větší internetové fórum nebo diskusi, kde by se tento hormon nerozebíral. Muži i ženy mají poměrně dost otázek ohledem účinků a užívání hormonu, nejvíc však ohledem jeho substituce. Tady jsou ty nejvíc kladené otázky:

Je nezdravé pracovat přes noc a spát přes den?

Ano, a ačkoli hodně lidí pracuje takovým stylem a doposud problémy nepociťují, jde jenom o dočasný stav. Obrácený spánkový režim totiž působí proti přirozenému biorytmu a narušuje zdravé uvolňování melatoninu. Výsledkem je nekvalitní spánek a nižší vitalita.

Opravdu mi mohou výživové doplňky pomoct s hladinou melatoninu?

Záleží od toho, jaké máte očekávání. Volně dostupné tablety nemohou nahradit z pochopitelných příčin léky na spaní a ani zdravý spánkový biorytmus. Mohou být však zajímavou podporou pokud máte problém s usnutím nebo nedostatkem melatoninu.

Kdy je nejlepší užít tablety s obsahem melatoninu?

Při běžných tabletách by to mělo být zhruba 20 až 30 minut před spaním, nakolik účinek melatoninu v této formě může rychle vyprchat. Pokud se jedná o tablety s pozvolným uvolňováním, orientujte se dle příbalového letáku, mohou to být i 2 hodiny před spaním.

Může mít melatonin v tabletách nějaké vedlejší účinky?

Ano, ačkoli většina těchto účinků se dostaví při dlouhodobém a nadměrném užívání. Doporučuje se proto neužívat melatonin souvisle déle než 2 až 3 týdny a ani občasně déle, než 3 měsíce. Mezi časté vedlejší účinky patří ospalost, nevolnost a problémy s pamětí.

Jak je to s kombinací výživových doplňků? Dá se užívat melatonin a alkohol?

Ačkoli hodně výrobců neuvádí v příbalovém letáku zákaz užívání alkoholu vedle užívání melatoninu, já sám to nedoporučuji. Alkohol je právě jeden z těch externích a negativních vlivů, které ovlivňují spánkový režim a kvalitu spánku docela negativně.

Jak fungují tablety na podporu melatoninu a proč je doporučuji

Jak fungují tablety na podporu melatoninu a proč je doporučujiMé zkušenosti mi říkají, že zvyšovat melatonin je nejvhodnější v kombinací režimových opatření a podpůrných prostředků. Rozhodl jsem se proto vás seznámit taky s možností užívání volně dostupných tablet obsahujících melatonin.

Jde o výživové doplňky, které fungují na následovném principu:

Tyto tablety obsahují výlučně přírodní melatonin, který působí na zkrácení doby potřebné pro usnutí a pomáhá taky k zmírnění subjektivního pocitu únavy

Melatonin tohoto typu je vysoce vstřebatelný a má velice dobrou biologickou účinnost. Kromě něj mohou být v přípravcích označených většinou jako „Forte“ i jiné látky, většinou extrakty z rostlin přispívajících k duševní pohodě, například Hloh obecný, Ploštičník hroznatý nebe Jetel luční. Jejich cílem je uklidnění nervové soustavy jako celku.

Pro lepší usínání a klidný spánek

➡️ Doporučuji Dreamly
– přírodní doplněk stravy
– přispívá k boji proti stresu
– podporuje dobrý spánek a relaxaci
– uvolnění a zklidnění mysli

Cena: ✅ 399 Kč

Tyto tablety sebou přinášejí navíc tyto benefity:

můžete si je koupit bez předpisu nebo receptu, co je velká výhoda oproti různým druhům léků určených na spaní, které vám musí indikovat lékař
vícero přípravků obsahuje širší složení, co sebou přináší taky širší účinky a to především na fungování nervové soustavy
poměr ceny a kvality u těchto přípravků je na opravdu dobré úrovni, no je potřeba tablety vnímat jako podporu, ne jako univerzální lék na nespavost

Během užívaní těchto tablet se ale plně řiďte instrukcemi na příbalovém letáku a to taky ohledem užívání. Během dne melatonin neužívejte a dodržujte rovněž časový odstup od momentu usínání, jelikož samotný hormon v tabletové formě má obvykle rychlý poločas rozpadu.

POZOR NA PŘEDÁVKOVÁNÍ A VEDLEJŠÍ ÚČINKY

Ačkoli již zmíněné tablety by měly být bezproblémové z hlediska užívání, základem je nepřekračovat doporučené dávkování a neužívat je moc dlouho. V opačném případě se mohou vyskytnout nadměrná ospalost a problém s vylučováním pohlavních hormonů!

Tablety, které jsem vyzkoušel a mé zkušenosti s nimi

Tablety, které jsem vyzkoušel a mé zkušenosti s nimiByly časy, kdy jsem měl problém se usnutím i já, co se projevilo poklesem vitality a pocitu energie během dne. Tehdy jsem se rozhodl vyzkoušet několik přípravků s obsahem melatoninu. Přišlo mi to jak mnohem přirozenější alternativa řešení těchto problémů, než například užívání léků na předpis.

Vím však, že zřejmě nemáte čas číst všechny možné recenze nebo hodnocení uživatelů, no určitě byste měli praktické zkušenosti zvážit při volbě nejvíc. Rozhodl jsem se proto zveřejnit své. Ať se líbí, tady jsou konkrétní přípravky, které mně pomohly nejvíc:

ProduktHodnoceníOvěřená koupěRecenze
2. Stoporex Klasik
Přejít do obchoduMoje recenze
3. Stoporex Prolong Přejít do obchoduMoje recenze
1. Proerecta Přejít do obchoduMoje recenze

 

Děkujeme za hlas

Jeden komentář

Zanechat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *