Potraviny nevhodné v těhotenství

Potraviny nevhodné v těhotenstvíTěhotenství je pro organismus matky jedno z nejdůležitějších a zároveň nejnáročnějších období. Nejen, že si organismus vyžaduje zvýšenou ochranu, zároveň podstupuje i zvýšenou zátěž. Jednou z důležitých otázek, kterou je třeba se zabývat, jsou vhodné a nevhodné potraviny v těhotenství. Některé třeba jen omezit, jiným je třeba se vyhýbat úplně.

První zásadou, které se třeba držet, je poslouchat své tělo. Pokud je vám během těhotenství z něčeho extrémně špatně a nevolno, nekonzumujte to bez ohledu na to, zda se to v nějakém seznamu nachází nebo nenachází.

Druhou důležitou zásadou je držet se osvědčeného pravidla, že co je nezdravé obecně, je nezdravé iv těhotenství. Platí to nejen o potravinách, ale také celkově o životosprávě a životním stylu. Pamatovat třeba nejen na sebe, ale i na budoucího potomka.

Potraviny nevhodné v těhotenství a pro těhotné ženy

Během těhotenství zvyknou ženy mít opravdu různé chutě. Některé kombinace jsou příliš divoké a to nejen pro ženu samotnou, ale i pro její dítě. Není sice možné obsáhnout kompletní seznam, ale pokusil jsem se sestavit alespoň ty nejběžnější a nejčastěji potraviny.

Toto jsou jídla a potraviny, kterým je třeba během těhotenství vyhýbat:

Alkohol

To, že alkohol je během těhotenství škodlivý, snad netřeba příliš zdůrazňovat. Vzdát se ho třeba už od prvního trimestru, protože konzumace alkoholu vážně poškozuje vývoj plodu, může u dítěte způsobit vznik vrozených vývojových vad a vyvolat předčasný porod.

Feminus: Recenze na přírodní pilulky pro ženy na menopauzu, libido a vitalitu➡️ Pilulky na sexuální zdraví ženy

Doporučuji Feminus (moje recenze):
zvyšuje energii a libido
optimální hladina estrogenu v těle
sexuální zdraví
přírodní složení

Syrové maso a pečeně

V těhotenství by měly být tabu i jídla a potraviny s obsahem syrového masa, kde se mohou nacházet nebezpečné listerie. Typicky jde o dobře známý tatarák, ale například i o sushi a steaky. Problémem je i játra, která obsahuje nadměrné množství vitamínu A.

Syrová vejce

Kromě syrového masa si třeba v těhotenství dávat pozor i na syrové nebo nedovařené vejce. Problémem mohou být i výrobky, které takové vejce obsahují, například majonéza nebo zmrzlina. Důvodem je salmonelóza, která zvyšuje riziko potratu.

Sýry

Problémem během těhotenství mohou být i některé druhy sýrů, například měkké sýry. Jde o plísňové sýry typu feta, niva, camembert či hermelín, které mohou být rizikové pro plod, zejména jeho ještě ne zcela vyvinutý imunitní systém.

Nepasterizované mléčné výrobky

Nejen sýry, ale i některé mléčné výrobky mohou být problém. Jde hlavně o nepasterizované, například brynzu nebo nepasterizované mléko. Problémem těchto výrobků je možnost infekční nákazy, například toxoplazmózou.

Čaj, káva a kola

Těchto nápojů se není třeba vzdát úplně, ale je třeba je co nejvíce omezit, platí to zejména o černém čaji. Nejen, že zmíněné nápoje obsahují velké množství kofeinu, ale zhoršují i ​​vstřebávání železa do organismu.

Některé ryby

Přestože platí, že ryby jsou kvůli obsahu omega-3 mastných kyselin zdravé a prospěšné, u některých druhů převládají během těhotenství jejich negativní faktory, zejména pokud obsahují velké množství rtuti. Jde například o makrely, candáty nebo žraloci.

Hřiby

Hřiby jsou těžké na žaludek a vážou na sebe velké množství toxických látek, proto jsou během těhotenství velmi rizikovou potravinou. Během prvního trimestru jejich zcela vynechte, jindy velmi omezte. Alternativou jsou žampiony, ale také v omezeném množství.

Umělá sladidla a umělá barviva

Velkým problémem během těhotenství jsou umělé látky přidávané do jídel a nápojů. Je třeba se vyhnout zejména dvěma kategoriím a to jsou umělá barviva, známé také pod označením „éčka“ a umělá sladidla, které se přidávají do limonád a džusů.

Instantní polotovary

Chemicky upravované a konzervované potraviny, konzervy či polévky v sáčku byste si měli během těhotenství opravdu odpustit. Obsahují nadměrné množství soli, umělé přísady a také glutaman sodný. Zejména v prvním trimestru si na to dát pozor.

Salámy

Velkým problémem jsou i salámy, ať už suché nebo šunkové. Důvodem je opět vysoký obsah soli a různých umělých přísad, stejně tak přidávané koření. Všechny tyto látky škodí vývoji plodu a mohou být pro něj i toxické.

Nechutenství? DÁ SE ŘEŠIT

Mnoho žen trpí během těhotenství i nechutí k jídlu, například následkem ranní nevolnosti, průjmu, zácpy nebo pálení žáhy. V případě těchto problémů třeba stravování ještě upravit a nejíst dráždivé jídla, vyhýbat se velkým porcím a dodržovat pitný režim.

Potraviny vhodné v těhotenství

Pojďme se nyní podívat i na potraviny, které by vám naopak během těhotenství mohly pomoci a které jsou v těhotenství vhodné. Jde především o některé druhy ovoce, zeleniny a jídel bohatých na zdravé proteiny a omega-3 nenasycené mastné kyseliny.

Několik z následujících potravin vám pomohou s metabolismem i vývojem plodu:

Ovoce: Hned na úvod těhotenství mohou pozitivní roli sehrát banány, zejména proti možné ranní nevolnosti. V druhém trimestru se zas doporučuje konzumovat avokádo a to kvůli vláknině a vitamínem C, B a K. Ve třetím trimestru je dobrým zdrojem živin i papája.

Feminus: Recenze na přírodní pilulky pro ženy na menopauzu, libido a vitalitu➡️ Pilulky na sexuální zdraví ženy

Doporučuji Feminus (moje recenze):
zvyšuje energii a libido
optimální hladina estrogenu v těle
sexuální zdraví
přírodní složení

Zelenina a luštěniny: Už hned na začátku těhotenství, čili v prvním trimestru, je důležitý výběr správné zeleniny. Špenát je například bohatý na minerály a vitamíny, červená paprika je dobrým zdrojem vitamínu C. Fazole pomáhá hned od úvodu na zácpu.

Mléčné výrobky: Mléko se hodí zejména v druhém semestru, kdy pomáhá na vývoj nervové soustavy plodu. Nepřehánějte to však s ním příliš, může ve větším množství narušit vaši střevní mikroflóru. Velmi dobrým je i řecký jogurt a to kvůli proteinem.

Tepelně upravené vejce: Pokud máte rádi vajíčka, v druhém trimestru je můžete konzumovat ve větším množství, ale tepelně upravené. Vaječný žloutek obsahuje cholin a esenciální mastné kyseliny, které pomáhají i správnému vývoji plodu.

Ryby: Omega-3 mastné kyseliny jsou důležité i ve třetím trimestru. Jejich velmi dobrým zdrojem jsou ryby, ale zde platí, že méně je někdy více. Dopřát si můžete některé tučné ryby, ale nepřekračujte dávku 300 gramů týdně a dávejte pozor na původ a kvalitu.

Oříšky: Dobrým zdrojem proteinů i zdravých mastných kyselin jsou oříšky. Mezi ty, které můžete ve třetím trimestru, patří mandle, vlašské ořechy, pistácie a kešu ořechy. Pozitivní jsou i kvůli vláknině, ta může pomoci na případnou zácpu.

Nepřehánějte to s množstvím

Jak vidíte na příkladu brokolice, několik na první pohled zdravých potravin může působit negativně na hladinu estrogenu v těle. Neplatí tedy automatické pravidlo, že všechny druhy ovoce či zeleniny jsou komplexně prospěšné zdraví, zejména ne tomu sexuálnímu.

Životospráva a životní styl během těhotenství

Kromě samotných jídel třeba během těhotenství mírně upravit i životosprávu a životní styl. Nemusí jít o žádné velké zásahy, stačí jednoduše pár změn a režimových opatření. Nejlepší je přicházet s nimi postupně, ne aplikovat všechny najednou.

Zkuste se držet těchto zásad:

Úprava množství stravy a tekutin: To, že jste těhotná, neznamená, že musíte jíst za dva. První tři měsíce by měl být přírůstek v hmotnosti 1 až 2 kg, v pokročilejším období o něco více. Denní příjem tekutin by také neměl být abnormálně vysoký, stačí 2 litry vody denně.

Alespoň 30 minut pohybu denně: Pohyb velmi mnoho žen během těhotenství podceňuje a to je chyba. Alespoň půl hodinu denně je třeba věnovat aktivnímu pohybu, například chůzi nebo plavání. Ve vyšším stadiu těhotenství to může být jóga nebo pilates.

Spánek a vhodné polohy spánku: Nejen aktivita, ale i odpočinek je během těhotenství důležitý, čili zejména spánek. Zatímco na začátku až tak na poloze nezáleží, v posledních měsících je nejlepší poloha na boku s mírně pokrčenýma nohama v kolenou.

Alkohol, kofein, nikotin: Na alkohol a nikotin během těhotenství zapomeňte, totéž platí i o období kojení. Co se týče kofeinu, ideální je ho během těhotenství vůbec nekonzumovat. Pokud to žena neví zcela vyloučit, maximem by měla být jedna káva denně.

Prevence vůči infekcím: Ženy musí být během těhotenství velmi opatrné i vůči některým infekcím potenciálně nebezpečným pro jejich plod. Nejběžnější jsou listerióza spojená nejčastěji se syrovým masem a toxoplazmóza související s kočkami.

Jak fungují pilulky na podporu ženské plodnosti a proč jejich doporučuji

Pokud se vám otěhotnět příliš nedaří a chtěli byste plodnost podpořit, doporučuji zkusit některé volně dostupné přípravky založené na vitamínech a přírodních látkách. Říkám to na základě zkušenosti mé partnerky, které tyto přípravky pomohly.

Jak fungují? Především, bez syntetických složek:

Tabletky obsahují účinné látky buď rostlinného typu ve formě extraktů, případně jde o vitamíny a minerály podporující plodnost u žen a ovlivňující ovulaci

Velmi často se v těchto tabletách nacházejí vitamíny skupiny B, například Kyselina listová, případně minerály, například Zinek. Obě tyto látky podporují hormonální hladinu a zvyšují i ​​šanci na oplodnění vajíčka. Kromě toho mohou být součástí přípravků i rostlinné extrakty typu Goji nebo Damiána, které mají podobné účinky.

Feminus: Recenze na přírodní pilulky pro ženy na menopauzu, libido a vitalitu➡️ Pilulky na sexuální zdraví ženy

Doporučuji Feminus (moje recenze):
zvyšuje energii a libido
optimální hladina estrogenu v těle
sexuální zdraví
přírodní složení

Tyto pilulky jsou u žen populární i kvůli třem následujícím výhodám:

na jejich koupi není potřebný recept ani předpis, čili nemusíte navštěvovat lékaře a můžete si tabletky koupit volně v lékárně nebo přes eshop

díky tomu, že mají čistě přírodní složení bez nějakých syntetických účinných látek, je jejich užívání bezproblémové a to i dlouhodobě

některé značky působí nejen na plodnost, ale celkově zvyšují vitalitu a mohou pomoci ženám i na některé negativní projevy ženských problémů

Aby však tabletky mohli účinkovat, je třeba je dlouhodobější a hlavně pravidelné užívání. Nakolik jejich účinky jsou závislé na látek přírodního typu, ať už jde o rostlinné extrakty nebo minerály a vitamíny, u každé ženy může být intenzita působení odlišná.

LEN OVĚŘENÉ a seriózní ZNAČKY

Rád bych upozornil, že ačkoli na trhu je výběr stále větší, ne každý přípravek je opravdu kvalitní. Při výběru dívejte na to, zda je značka dostatečně známá, zda má schválený prodej s povolením Úřadu veřejného zdravotnictví a zda s ní mají ženy nějaké zkušenosti.

Tabletky, které vyzkoušela moje partnerka a její zkušenosti s nimi

Pokud byste chtěli vyzkoušet přípravky určené na podporu plodnosti, určitě si v aktuální nabídce vyberete. Nedívejte jen na cenu, ale zejména na kvalitu účinných látek, jejich rozsah a jejich koncentraci. Není dobré, pokud je přípravek založený pouze na jedné účinné látce, stejně ale ani stav, kdy jich je příliš mnoho a jsou ve slabší koncentraci.

Nejlepší je získat si nejen informace od výrobce nebo z příbalového letáku, ale iz praxe. Při výběru je třeba zohlednit i zkušenosti a reference jiných žen s užíváním dané značky a podle toho se rozhodnout. Toto jsou například tabletky, které užívala moje partnerka:

Feminus: Recenze na přírodní pilulky pro ženy na menopauzu, libido a vitalitu➡️ Pilulky na sexuální zdraví ženy

Doporučuji Feminus (moje recenze):
zvyšuje energii a libido
optimální hladina estrogenu v těle
sexuální zdraví
přírodní složení

5/5 - (1 vote)

Zanechat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *